Catatan Popular

Wednesday, November 14, 2012

madah kata...(",)


PELIHARALAH Allah s.w.t nescaya engkau akan dapati-Nya berada di hadapan engkau.
Dan kenalilah Allah pada masa lapangmu, nescaya Ia kenal engkau pada masa susah di kala engkau sedang menghadapi perkara yang sukar.”
                                                                                                                      (H.R. At-Tirmizi)
Tuntutlah ilmu sebanyak mungkin kerana ia dapat menjaga dan membuatmu cemerlang di dunia & akhirat. Ia juga amalan para nabi, rasul dan orang soleh.
                                                                                                                      (Imam Syafie)
Hari ini milik anda!!!
Pabila anda berada di pagi hari, janganlah menunggu waktu petang kerana hari ini adalah kesempatan untuk hidup. Oleh itu, anda tidak perlu memikirkan hari kelmarin yang telah berlalu dengan segala kebaikan dan keburukan yang menghiasinya. Tidak juga dengan hari esok yang belum tentu datang.
“Terimalah semua yang telah Allah berikan kepadamu dan jadilah  kamu termasuk orang-orang yang bersyukur.”(Al-A’raf:144)

Masa depan akan datang dengan sendirinya..
“Sesuatu yang telah ditentukan oleh Allah pasti akan datang, maka janganlah kalian minta untuk disegerakan,...”(An-Nahl:1)
Biarkan hari esok itu datang dengan sendirinya, jangan ditanyakan khabar beritanya dan jangan pula menunggu waktu itu kerana hari ini anda sudah sangat sibuk. Oleh itu, hindarilah angan-angan yang berlebihan.

Jadikan kritikan tajam sebagai penghormatan..



Berbuat baik kepada orang lain akan melapangkan dada..
“Sedang ia tidak menanggung budi sesiapa pun, yang patut dibalas hanyalah mengharap keredaan TuhanNya Yang Maha Tinggi dan demi sesungguhnya ia tetap akan berpuas hati (pada hari akhirat dengan mendapat segala yang diharapkan.”(Al-Lail:19-21)

Terimalah qadha dan qadar Allah..
“Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan di bumi dan tidak juga yang menimpa diri kamu, melainkan telah sedia ada di dalam Kitab (pengetahuan Kami) sebelum Kami menjadikannya...(Al-Hadid:22)

Sesungguhnya setelah kesulitan ada kemudahan..tidur nyenyak dan setelah sakit ada kesembuhan. Setiap yang hilang pasti ketemu, dalam kesesatan akan datang petunjuk, dalam kesulitan ada kemudahan dan setiap kegelapan akan terang-benderang.


No comments:

Post a Comment